Grįžti 2022 10 31

Trūksta konteksto: vaizdai iš lytinio švietimo pamokos pašiurpino lietuvius, bet baisėtis nėra ko

Vis dažniau užsimenant apie lytinio švietimo Lietuvos mokyklose spragas socialinių tinklų vartotojai dalinasi neva sukrečiančiais kadrais iš panašių pamokų kitose šalyse. Pavyzdžiui, spalio mėnesį internete didelio dėmesio sulaukė vos kelių sekundžių vaizdo įrašas, kuriame matyti kaip vyresnio mokyklinio amžiaus vaikai stebi keistą filmuką, kuriame vaizduojama kaip robotai užsiima seksu.

Teiginiai

Vaizdo įrašas, kuriame matoma kaip vaikai mokykloje stebi animacinį filmuką apie lytiniais santykiais užsiimančius robotus.

Verdiktas

Socialiniuose tinkluose patalpintas vaizdo įrašas buvo nufilmuotas pamokos metu Vokietijoje arba Austrijoje, tačiau jame nėra rodoma nieko šokiruojančio, jis neįrodo, kad vaikams rodomas netinkamas turinys. Visą vaikams rodomą edukacinį filmą sudaro trys dalys, tačiau į socialinius tinklus pateko tik kelios paskutinės dalies sekundės. Robotų sekso scena norėta parodyti, kokį iškreiptą seksualumo vaizdą pateikia internete randama pornografija, siekiama atskleisti, kad pornografiniai siužetai formuoja nepagarbų požiūrį į priešingą lytį bei nerealius intymaus gyvenimo lūkesčius.

Melo detektoriaus komentaras

Kelių sekundžių trukmės mėgėjiškai nufilmuotas vaizdo įrašas, kuriame rodoma, kaip paaugliai pamokos metu stebi animacinį filmą, kuriame demonstruojamos keistos robotų sekso pozos prikaustė socialinių tinklų vartotojų dėmesį. Po vaizdo įrašu pasipylė komentarai, jog tokius vaizdus rodyti vaikams yra amoralu, nenormalu ir pan. Platesnis kontekstas, kur ir kokiomis aplinkybėmis buvo nufilmuotas šis vaizdo įrašas, nebuvo pateiktas.

Pasinaudojus „InVID We Verify“ įskiepiu pavyko nustatyti, kad vaizdo įraše iš tiesų nufilmuota lytinio švietimo pamoka, vykstanti Vokietijoje arba Austrijoje. Ta pati vaizdo įrašo iškarpa buvo patalpinta „Reddit“ platformoje ir dalis komentatorių nurodė, kad tokį filmuką besimokydami mokykloje patys buvo matę (ČIA). Iš komentarų taip pat pavyko išsiaiškinti, kaip vadinasi šis mokomasis filmukas ir kodėl ekrane atsidūrė neįprastos sekso scenos.

Šie kadrai paimti iš trijų dalių mokomojo animacinio filmuko pavadinimu „Sex, we can?!“ (liet. „Seksas, mes galime?!“). Filmuką 2010 m. išleido Austrijos lytinio švietimo institutas, jis skirtas 14 – 16 metų vaikams arba platesnei 12 – 18 m. vaikų grupei. 25 min. trukmės trijų dalių animaciniame filme pasakojama apie paauglių porą Sophie ir Davidą, pirmą kartą kartu išbandančius seksualinius santykius. Gilindamiesi į lytinių santykių ir seksualumo temą jie filmuke patiria daugybę sunkumų ir sužino, kad draugai ar internetas šiais klausimais ne visada gali būti geriausiais patarėjais. Į filmuką taip pat kūrybiškai įterpiami aktualūs faktai (ČIA).

Socialiniuose tinkluose išplatintose žinutėse panaudoti kadrai iš trečios filmuko dalies. Interneto vartotojus sukrėtusi scena prasideda nuo 3:40 min. (ČIA). Joje rodoma, kaip pagrindinis filmuko herojus Davidas su draugu norėdami daugiau sužinoti apie seksą nusprendžia atsidaryti pornografinę interneto svetainę. Joje ir matomi keistas sekso pozas demonstruojantys robotai. Šia scena norėta atkreipti dėmesį į tai, kad neretai sutrikę dėl bundančio seksualumo paaugliai informacijos apie lytinius santykius puola ieškoti internete, į jų akiratį gali patekti pornografinis turinys, kuris pateikia iškreiptą realybę apie seksą ir intymumą. Negaunant objektyvios ir patikimos informacijos lytinio švietimo tema formuojami iškreipti lūkesčiai, žalinti įpročiai, iškreiptas požiūris į priešingą lytį.

Animacinio filmo apraše nurodoma, kad „jauni žmonės yra užversti informacija apie lytiškumą. „Tikros informacijos iš pirmų lūpų“ poreikis fatališkai atitinka seksualinės žiniasklaidos apdorojimą sekso ir pornografiniuose filmuose, internete ir mobiliųjų telefonų klipuose. Specializuotos knygos ar paskaitos šia tema, kuriose neatsižvelgiama į egzistuojančią žiniasklaidos ir draugų rato informacijos grandinę, gali sulaukti tik nedidelio susidomėjimo, jei jose nebus kalbama apie egzistuojančią dezinformaciją ir aktualumo poreikį. Seksualumas yra emocinis klausimas. Seksualumas apima ilgesį, troškimą, fantaziją, geismą, pagarbą. Paaugliai yra seksualinės raidos etape, kuriame jie susiduria su visais šiais seksualiniais jausmais nauja forma.“ (ČIA)

Be to, filmo kūrėjai paaiškina, kad animacinis vaizdavimas pasitelkiamas siekiant išvengti pornografinio turinio rodymo. Gaudami informaciją lytiškumo klausimais tokiu pavidalu paaugliai vis viena sugeba suprasti esmines idėjas, bet tuo pačiu metu yra apsaugomi nuo provokuojančių vaizdų.